:include data='blog' name='google-analytics'/>

Thursday, July 2, 2015

လူထုက ျပန္ေျခာက္မွာေၾကာက္ေနရင္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ မလုပ္နဲ႔

လူထုက ျပန္ေျခာက္မွာေၾကာက္ေနရင္ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္
မလုပ္နဲ႔
============================================
စုိင္းထြန္းေအာင္လြင္
ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးအတြက္ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးမူၾကမ္းကို လႊတ္ ေတာ္မွာ တင္သြင္းလိုက္ပါၿပီ။ အဲဒီဥပေဒ မူၾကမ္းကို ျပည္ခိုင္ၿဖိဳးပါတီမွ ျပည္သူ႔လႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးသိန္းေဇာ္က တင္
သြင္းခဲ့တာျဖစ္ပါတယ္။ အင္န္အယ္လ္ဒီက ကိုယ္စား
လွယ္ေတြပါေထာက္ခံေၾကာင္း လက္မွတ္ေရးထိုးထား တဲ့ အဲဒီဥပေဒၾကမ္းနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ႏိုင္ငံပိုင္သတင္းစာ ေတြမွာလည္း
လက္ရိွအေျခခံဥပေဒနဲ႔ႏိႈင္းယွဥ္ၿပီး ေန႔ စဥ္ ေဖာ္ျပခဲ့တာေတြ႕ရပါတယ္။ ျပင္ဆင္ခ်က္ျဖည့္စြက္ ခ်က္ေတြ ပါဝင္လာခဲ့တဲ့ ဒီဥပေဒမူၾကမ္းအေပၚ ေကာင္း ဆိုးေဝဖန္သံေတြလည္း လတ္တေလာမွာ ညံလို႔ေနပါ တယ္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ သမၼတ ျဖစ္ခြင့္အတြက္ ကန္႔သတ္ထားတဲ့အခ်က္ေတြ ပါေန ေသးလို႔ တခ်ဳိ႕ကလည္း သမၼတနဲ႔ဝန္ႀကီးအဖြဲ႕က လႊတ္ ေတာ္အမတ္ျဖစ္ရမယ္ဆိုလို႔ စံုေနတာပါပဲ။ ခ်ဳပ္ၾကည့္ မယ္ဆိုရင္ ဒီျပင္ဆင္ေရးမူၾကမ္းက လက္ရိွက်င့္သံုး ေနတဲ့စနစ္ကေန ပါလီမန္စနစ္ကို ပိုအသားေပးလာတဲ့ သေဘာ ေတြ႕ရတယ္လို႔ဆိုရမွာပါ။
စာေရးသူအေနနဲ႔ ကေတာ့ အဲဒီျပင္ဆင္ခ်က္ထဲမွာပါတဲ့ အမ်ားျပည္သူရဲ႕ မူလအခြင့္အေရးပါ ျပ႒ာန္းခ်က္ကို ပိတ္ပင္ထားတဲ့ အခ်က္တစ္ခ်က္ကို ေတာ္ေတာ္ဘဝင္မက်ျဖစ္မိတဲ့အ တြက္ အဲဒီအခ်က္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ပဲ သံုးသပ္တင္ျပခ်င္ ပါတယ္။ အဲဒီအခ်က္သာ တကယ္အတည္ျဖစ္သြားရင္ မဲဆႏၵရွင္ေတြရဲ႕ မူလအခြင့္အေရးဟာ ပိတ္ပင္သြား ေတာ့မွာျဖစ္ၿပီး မဲဆႏၵရွင္ေတြကို မထီမဲ့ျမင္ျပဳၿပီး တာ ဝန္ယူမႈ တာဝန္ခံမႈနည္းတဲ့ စနစ္တစ္ရပ္ ေပၚေပါက္ လာႏိုင္တာေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။
စာေရးသူေျပာလိုတဲ့ ပုဒ္မကေတာ့ Right to Recall ဆိုတဲ့ မူလမဲဆႏၵရွင္ေတြကေန မိမိမဲဆႏၵနယ္ က ကိုယ္စားလွယ္ကို ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္မွ ျပန္လည္ ႐ုပ္သိမ္းႏိုင္ခြင့္နဲ႔ပတ္သက္တဲ့ ပုဒ္မပဲျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ ပုဒ္မနဲ႔ပတ္သက္လို႔ ၂ဝဝ၈ခုႏွစ္ အေျခခံဥပေဒထဲမွာ ျပ႒ာန္းထားၿပီးျဖစ္ေပမယ့္ အခုတင္သြင္းထားတဲ့ အေျခခံ ဥပေဒျပင္ဆင္ေရးမူၾကမ္းထဲမွာေတာ့ အဲဒီပုဒ္မကို ပယ္ ဖ်က္ရန္ဆိုၿပီး ေဖာ္ျပထားတာ ေတြ႕ရပါတယ္။
ေရြးခ်ယ္ခံထားရတဲ့ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္ေတြကို မူလမဲဆႏၵနယ္မွမဲဆႏၵရွင္ေတြထဲက အနည္း ဆံုး တစ္ရာခိုင္ႏႈန္းက တာဝန္မွ ျပန္လည္႐ုပ္သိမ္းလို ေၾကာင္း ျပည္ေထာင္စုေရြးေကာက္ပြဲေကာ္မရွင္ကိုတင္ ျပခဲ့တယ္ဆိုရင္ ေကာ္မရွင္က ဥပေဒနဲ႔အညီ စစ္ေဆး ရမယ္။ ကိုယ္စားလွယ္ကိုလည္း ေခ်ပခြင့္ေပးရမယ္။ အဲဒီစြပ္စြဲခ်က္ဟာ မွန္ကန္ခဲ့လို႔ရိွရင္ ဆက္လက္ထမ္း ေဆာင္ဖို႔ မသင့္ဘူးဆိုရင္ ဥပေဒနဲ႔အညီ ေဆာင္ရြက္ခြင့္ ရိွတယ္လို႔ ၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ အခန္း(၉)၊ ပုဒ္မ ၃၉၆(ခ)မွာ ေဖာ္ျပထားတာပါ။
အဲဒီပုဒ္မနဲ႔ပတ္ သက္လို႔ ပယ္ဖ်က္ေပးရန္ဆိုၿပီး ျပင္ဆင္ေရးဥပေဒၾကမ္း မွာ ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ တကယ္ေတာ့ မဲဆႏၵရွင္ေတြ ကေန မိမိတို႔ေရြးခ်ယ္ထားတဲ့ကိုယ္စားလွယ္ကို သူ႔ရဲ႕ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ေတြကို မႀကိဳက္မႏွစ္သက္လို႔ ျပန္လည္ ႐ုပ္သိမ္းခြင့္ဆိုတာ ဒီမိုကေရစီစနစ္မွာ မဲဆႏၵရွင္ေတြ ရဲ႕ ရပိုင္ခြင့္ အခြင့္အေရးတစ္ရပ္သာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီ အခ်က္ကို က်င့္သံုးတဲ့ေနရာမွာလည္း မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူ နဲ႔ ကိုယ္စားလွယ္အၾကား Check and Balance ပိုျဖစ္ ၿပီး ကိုယ္စားလွယ္ေတြအေနနဲ႔လည္း မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူ ေတြရဲ႕ ဆႏၵကို ေလးစားလာမွာျဖစ္ကာ ျပည္သူ႔အက်ဳိး ကို ပိုမိုသယ္ပိုးႏိုင္ၾကမွာပါ။
ကမၻာနဲ႔ျမန္မာ
ေရြးေကာက္ပြဲနဲ႔ လႊတ္ေတာ္၊ ပါလီမန္ေတြ ရိွတဲ့ ကမၻာ႔ႏိုင္ငံေတြရဲ႕ ရာခိုင္ႏႈန္း ၉ဝေက်ာ္မွာ အဲဒီ ြၽငါ့အ် သ္ မနခေူူ ကို က်င့္သံုးေနပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ မွာလည္း ၁၉၄၇ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ၊ ၁၉၇၄ ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေတြမွာ အဲဒီပုဒ္မေတြနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ အတိအလင္း ျပ႒ာန္းခဲ့ဖူးပါတယ္။ အဲဒါ ေၾကာင့္လည္း ၂ဝဝ၈ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ အဲဒီပုဒ္မက ပါလာတာပါ။ ၁၉၄၇ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒပုဒ္မ ၇၈မွာ အဲဒီအခ်က္ကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေဖာ္ျပထားသလို၊ ၁၉၇၄ခုႏွစ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ပုဒ္မ ၁၅နဲ႔ ပုဒ္မ ၁၅၅တို႔မွာလည္း အဲဒီအခ်က္ေတြကို ေဖာ္ျပထားပါတယ္။ ပါလီမန္စနစ္ကို အဓိကက်င့္သံုး ေနၿပီး Parliament is the King ဆိုတဲ့ ၿဗိတိန္ႏိုင္ငံမွာ ေတာင္ ေအာက္လႊတ္ေတာ္ျဖစ္တဲ့ House of common မွာ အဲဒီစနစ္ကို က်င့္သံုးေနပါတယ္။ ၿဗိတိန္မွာ အေျခခံ ဥပေဒမရိွေပမယ့္ Recall of MPs act ဆိုၿပီး
ဥပေဒ တစ္ရပ္ျပ႒ာန္းၿပီးကို က်င့္သံုးေနတာပါ။ ဒါေပမဲ႔ ၿဗိတိန္ ပါလီမန္အတြက္ ျပ႒ာန္းထားတဲ့ဥပေဒမွာ ျ>ြခင္းခ်က္ ေတာ့ အနည္းငယ္ရိွပါတယ္။ ဒီမိုကေရစီစနစ္ ရွင္သန္ ခိုင္မာတဲ့ ႏိုင္ငံေတြျဖစ္တဲ့ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုတို႔၊ ကေနဒါ၊ ဆြစ္ဇာလန္ စတဲ့ႏိုင္ငံေတြမွာလည္း ဒီစနစ္ကို က်င့္သံုးေနပါတယ္။ ဒီစနစ္ေၾကာင့္ပဲ ႏုတ္ထြက္ရတဲ့ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ဒုနဲ႔ေဒးပါပဲ။
လက္ရိွဥပေဒအရကို ႐ုပ္သိမ္းေပးဖို႔
ေတာင္းဆိုမႈမ်ားရိွေန
၂ဝဝ၈ ဖြဲ႕စည္းပုံအေျခခံဥပေဒမွာ မဲဆႏၵရွင္ ေတြအတြက္ အဲဒီပုဒ္မကိုထည့္သြင္းခဲ့တဲ့အတြက္ လႊတ္ ေတာ္ေတြ စတင္အသက္ဝင္တဲ့ အေစာပိုင္းကာလေတြ တုန္းက အဲဒီပုဒ္မကိုအသံုးျပဳၿပီး ျပည္သူတခ်ဳိ႕ကေန သူတို႔မဲဆႏၵနယ္ေတြက လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြ ကို ကိုယ္စားလွယ္အျဖစ္မွျဖဳတ္ခ်ဖို႔ ႀကိဳးစားခဲ့တာေတြ လည္း ရိွခဲ့ပါတယ္။ ေတာင္ဥကၠလာပၿမိဳ႕နယ္က ျပည္ ခိုင္ၿဖိဳးလႊတ္ေတာ္အမတ္ ဦးေအာင္သိန္းလင္းကို ကိုယ္ စားလွယ္အျဖစ္က ႐ုပ္သိမ္းဖို႔အပါအဝင္ ရခိုင္ျပည္နယ္ နဲ႔ မႏၲေလးတိုင္းေဒသႀကီးအတြင္းက ၿမိဳ႕နယ္တခ်ဳိ႕မွာ လည္း ကိုယ္စားလွယ္ေတြကို ႐ုပ္သိမ္းဖို႔အတြက္ ေဒသခံ ျပည္သူေတြက ေတာင္းဆိုခဲ့ၾကတာပါ။ ဒါေပမဲ႔ ကိုယ္ စားလွယ္ေတြအေနနဲ႔ မျပဳတ္ခဲ့ၾကပါဘူး။ ဒါကလည္း အဲဒီပုဒ္မမွာပါရိွတဲ့ မဲဆႏၵရွင္တစ္ရာခိုင္ႏႈန္းတို႔ရဲ႕ ေထာက္ ခံမႈဆိုတဲ့အခ်က္ဟာ အေရအတြက္နည္းလြန္းတယ္ဆို ၿပီး ပုဒ္မရဲ႕အားနည္းခ်က္ကို ေထာက္ျပခဲ့တဲ့အတြက္ အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ရာမွာ ရာခိုင္ႏႈန္းတစ္ရပ္ တိုးျမႇင့္ ျပင္ဆင္ၿပီးမွ ေဆာင္ရြက္မယ္ဆိုၿပီး ဆိုင္းငံ့ထားခဲ့တဲ့ အတြက္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီ၃၉၆(ခ)ပုဒ္မဟာ ဖြဲ႕စည္းပံုျပင္ ဆင္မႈအရ လႊတ္ေတာ္အတြင္းမွာတင္ ျပင္ဆင္မႈ၊ ျဖဳတ္ ထားမႈေတြ ျပဳလုပ္ႏိုင္တဲ့ ပုဒ္မျဖစ္ပါတယ္။ ဆိုရရင္ အလြယ္ကူဆံုးျပင္ႏုိင္တဲ့ ပုဒ္မေတြထဲ ပါေနတယ္။
ပုဒ္မျဖဳတ္ထားတာ
ေမးခြန္းထုတ္စရာရိွေန
ဒီ Right to Recall ကို က်င့္သံုးတဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ ေတာ္မ်ားမ်ားမွာေတာ့ မဲဆႏၵရွင္ ငါးရာခိုင္ႏႈန္းကေန ၁ဝရာခိုင္ႏႈန္းအၾကား ေထာက္ခံခ်က္ဆိုတာမ်ဳိးေတြကို က်င့္သံုးၾကတာပါ။ အဂၤလန္လို ပါလီမန္စနစ္ အား ေကာင္းတဲ့ႏိုင္ငံက House Of Common မွာေတာင္ မဲဆႏၵရွင္ေတြထဲက ၁ဝရာခိုင္ႏႈန္း အနည္းဆံုးေထာက္ ခံရင္ဆိုတာမ်ဳိးကို ျပ႒ာန္းထားပါတယ္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ မွာကေတာ့ ရိွၿပီးသားပုဒ္မကို ျပင္ဆင္ျဖည့္စြက္မႈမလုပ္ ဘဲ ျဖဳတ္ထားတာကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ကို႐ုပ္ဆိုးတယ္ လို႔ ဆိုရမွာပါ။
တကယ္ေတာ့ Right to Recall ေၾကာင့္ အက်င့္ပ်က္လာဘ္စားသူေတြကို တားဆီးႏိုင္ၿပီး ႏိုင္ငံ ေရးအလြဲသံုးစားလုပ္မႈေတြကို ဥပေဒအရ အေရးယူ ႏိုင္ျခင္း၊ ေရြးေကာက္ခံကိုယ္စားလွယ္အေနနဲ႔ မဲဆႏၵ ရွင္ရဲ႕သေဘာထားနဲ႔အညီ လုပ္ေဆာင္ေပးရျခင္းနဲ႔ ေငြ ေၾကးခ်မ္းသာၾကြယ္ဝသူေတြအေနနဲ႔ ေငြေၾကးသံုးႏိုင္ ေသာ္လည္း အခ်ိန္တိုအတြင္း ရာထူးမွဖယ္ရွားခံရႏိုင္ တဲ့အတြက္ ေငြမ်ားလူႏိုင္စနစ္ကို တားျမစ္ရာေရာက္ မွာ ျဖစ္ပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ကို ျပည္သူက ျပန္ထိန္း ေက်ာင္းႏိုင္ဖို႔အတြက္ အေရးပါတဲ့ဒီပုဒ္မကို ဘာေၾကာင့္ မထည့္ခဲ့သလဲ ဆိုတာကေတာ့ ကာယကံရွင္ေတြသာ သိပါလိမ့္မယ္။
ဒါ့အျပင္ လႊတ္ေတာ္ကေန က႑ေတာ္ ေတာ္မ်ားမ်ားကို ထိန္းခ်ဳပ္ထားဖို႔ ရည္ရြယ္ထားတာ ေတြ႕ရတဲ့ ဒီျပင္ဆင္ေရးမူၾကမ္းကလည္း တစ္စံုတစ္ရာ ေမးခြန္းထုတ္စရာရိွတာ အမွန္ပါပဲ။ တရားစီရင္ေရးကို လႊတ္ေတာ္က ဝင္ထိန္းလိုတဲ့အခ်က္ေတြကလည္း လြတ္ လပ္ၿပီး အမွီအခိုကင္းတဲ့ တရားစီရင္ေရးမ႑ိဳင္ျဖစ္လာ ဖို႔အတြက္လည္း အဟန္႔အတားျဖစ္ေစမယ္လို႔ ေလ့လာ သူေတြက သံုးသပ္ေန
ၾကတာပါ။ တိုင္းရင္းသားေတြနဲ႔ ဆိုင္တဲ့ ဥပေဒျပဳခြင့္ဆိုင္ရာ ပုဒ္မေတြမွာလည္း
ျပည္ ေထာင္စုက ျပန္ထိန္းခ်ဳပ္တဲ့သေဘာေတြပါေနတာလည္း ေတြ႕ရပါတယ္။ သမၼတက လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဆိုတဲ့ကိစၥကေတာ့ ကိုယ္တိုင္လည္းညဏ္မမီလို႔ မသံုး သပ္ခ်င္ေတာ့ပါဘူး။
''ကြၽန္မအေနနဲ႔ကေတာ့ ကိုယ္တိုင္က လႊတ္ ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္တစ္ေယာက္ ျဖစ္ေနေပမယ့္ လူ ထုရဲ႕ ရပိုင္ခြင့္အခြင့္ေရးအတြက္ ဒီ Right to Recall ပုဒ္မက ရိွသင့္တယ္လို႔ထင္တယ္။ လက္ရိွပုဒ္မကိုပဲ ျဖစ္ သင့္ျဖစ္ထိုက္တဲ့ ငါးရာခိုင္ႏႈန္းအထက္ဆိုတာမ်ဳိးေတြနဲ႔ ဆက္လက္ထည့္သြင္းထားဖို႔အတြက္ လႊတ္ေတာ္မွာ ေဆြးေႏြးရင္ ဝင္ေဆြးေႏြးဖို႔ စာရင္းတင္ထားတယ္။ ဒါ ေပမဲ့ ကြၽန္မတင္ျပေဆြးေႏြးခ်က္ အတည္ျဖစ္မျဖစ္က ေတာ့ က်န္တဲ့ကိုယ္စားလွယ္ေတြအေပၚလဲ မူတည္ေန တယ္''လို႔ ကြန္ဟိန္းၿမိဳ႕နယ္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္ ေဒၚနန္းဝါႏုက ေျပာပါတယ္။
မူၾကမ္းမွာပါတဲ့အခ်က္ေတြကို ျပန္ၾကည့္ရင္ ေတာ့ ပါလီမန္အားေကာင္းေရးကို ဦးတည္တာ ေတြ႕ ရပါတယ္။ သို႔ေသာ္လည္း ပါလီမန္အားေကာင္းေရး ကေန အလံုးစံု ထိန္းခ်ဳပ္မႈေတြရလာဖို႔အတြက္ ရည္ ရြယ္ထားတဲ့အျပင္ လူထုအခြင့္အေရးကိုေတာင္ ျဖတ္ ေတာက္ထားတဲ့အတြက္ ပါလီမန္အာဏာရွင္စနစ္ကို အစျပဳဖို႔ တာစူေနတာလားဆိုၿပီးေတာင္ ေမးခြန္းထုတ္ ရမလိုျဖစ္ေနတာကလည္း ျငင္းမရႏိုင္တဲ့ကိစၥပါပဲ။ လူ ထုက ျပန္ေျခာက္မွာေၾကာက္ေနရင္လည္း လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္ လုပ္မေနနဲ႔ဆိုၿပီး အရပ္စကားနဲ႔ ေျပာရ မလို ျဖစ္ေနတာလည္း ျငင္းမရႏိုင္တဲ့ကိစၥပါပဲ။

No comments:

Post a Comment