2nd MB Anatomy ဘာသာရပ္ဟာ က်မတို႕ခႏၶာကိုယ္မွာရွိတဲ့ အဂၤါအစိတ္အပိုင္းေတြ၊ ၾကြက္သားေတြ
အရိုး၊ေသြးလႊတ္ေၾကာ္၊ေသြးျပန္ေၾကာ ၊နပ္ေၾကာ္စတာေတြ ဘယ္လိုေနရာမွာ ဘယ္လိုတည္ေဆာက္
ထားတယ္ဆိုတာအေသးစိပ္ေလ့လာ မွတ္သားရတဲ့ပညာရပ္ျဖစ္တာမို႕ Physiology ဘာသာရပ္လို အက်ိဳးအေၾကာင္းနဲ႕ဆက္စပ္ျပီးမွတ္ရတာထက္၊အေသမွတ္ (by heart) ရတာမ်ားပါတယ္။ က်မရဲ့ မွတ္ဥာဏ္ကလဲ သူမ်ားနဲ႕မတူ တမူထူးျခားပါတယ္။ ဇတ္လမ္းဇတ္ကြက္စတာေတြကို မွတ္မိ တတ္ေပမဲ့ ၊နံမည္ နဲ႕နံပါတ္ေတြ ကိုမမွတ္မိတတ္ပါဘူး။ အဲ့ဒီေတာ့ Anatomy နဲ႕က်မနဲ႕ကေတာ့ ျပဒါးတစ္လမ္း၊သံတစ္လမ္းလို႕ဆိုရပါမယ္။(ဒါေၾကာင့္ Postgrad တက္ဖို႕ဘာသာရပ္ေရြးဖို႕ျဖစ္လာေတာ့ Anatomy ဘာသာရပ္ မပါတဲ့ ဘာသာကိုသာေရြးခ်ယ္ခဲ့ပါတယ္။)
Anatomy ဘာသာရပ္ အတြက္ အေထာက္အကူပစၥည္းအျဖစ္ လူရိုးလိုအပ္ပါတယ္။ Anatomy ဌာနက
၀န္ထမ္းေတြက dissection လုပ္ထားျပီးသား အရိုးေတြကိုေဆးေၾကာ္သန္႔စင္ျပီးျပန္ေရာင္းတတ္ပါတယ္။
က်မ အေနနဲ႕ စာက်က္ရာမွာအေထာက္အကူျဖစ္ေစဖို႕၀ယ္လဲ၀ယ္ခ်င္တယ္။ ရြံ႕တတ္ေၾကာက္တတ္လို႕ကိုင္ရမွာလဲ မရဲဘူး။ အယူသီးတဲ့ေမေမက အိမ္ကိုသယ္ခြင့္မျပဳရင္၀ယ္ျပီးမွ ဘယ္လိုလုပ္ရမလဲ စသည္ျဖင့္ အေတြးေတြရႈပ္ေနစဥ္မွာ ေဖေဖ့မိတ္ေဆြ ဆရာ၀န္မက သူေက်ာင္းသူ ဘ၀က ၀ယ္ထားတဲ့ အရိုး ရွိ ေၾကာင္း၊သူအတြက္အသံုးမ၀င္ေတာ့လို႕ က်မကိုလက္ေဆာင္ ေပးမယ္ဆိုျပီးယူလာေပးပါတယ္။ သူေပးတဲ့ အရိုးက ေပါင္ဒါေတြ၊ေရေမႊးေတြနဲ႕သိမ္းထားတာမို႕ရြံစရာ၊ေၾကာက္စရာမေကာင္းပဲ၊လူရိုးဆိုတာ ေတာင္ ေမ့သြားျပီး၊ ေမေမကလဲ ဘာမွ မေျပာပါဘူး။။ က်မလဲအရိုးေတြ ဖတ္ျပီးအိပ္ေပ်ာ္သြားေပါင္း မ်ားခဲ့ ပါတယ္။ တစ္ညေတာ့ Gray`s anatomy စာအုပ္ဖတ္ရင္း အိပ္ေပ်ာ္သြားတာနဲ႕ လက္ထဲက ၂လက္မ ေလာက္ အထူရွိတဲ့ စာအုပ္ၾကီးက်တဲ့ အသံက်ယ္ၾကီးေၾကာင့္ တစ္အိမ္လံုးလန္႕ႏိုးသြားခဲ့ပါတယ္။ မနက္ေရာက္ ေတာ့ ေဖေဖက စာအုပ္ကို ၁၀ အုပ္ခန္႕ ပို္င္းဖ်တ္ လိုက္ ပါေတာ့တယ္။
အရိုးနဲ႕ပတ္သက္တဲ့ အေၾကာင္းေတြျပန္ေတြးမိတာက no 8 bus (အဲ့ဒီအခ်ိန္က ဟီနိုးကား အၾကီးေတြပါ) က Anatomy သင္တန္းတက္ရတဲ့ လိပ္ခံုးေခၚ ျပည္လမ္းေပၚမွာေျပးဆြဲပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ေက်ာင္းသား ေတြက ေက်ာင္းလြယ္အိပ္မွာ အရိုးကိုျမင္ေအာင္ထဲ့ျပီး bus ကားစီးေလ့ရွိပါတယ္။ ေဆးေက်ာင္းသား ဆိုျပီးၾကြားျခင္းတစ္မ်ိဳးေပါ့။ အဲ့ဒီထဲမွာ ေမာင္ X က bus ကားေပၚမွာအတန္းသားေတြ ေတြ႔ရင္လွမ္းျပီး အဂၤလိပ္လိုေျပာတတ္ပါတယ္။ ျပန္မေျပာရင္လဲ အဂၤလိပ္လို မတတ္ရာက်မယ္။ ျပန္ေျပာျပန္ရင္လဲ သူ႕လို ငေပၚ ျဖစ္မွာမို႕ သူ႕ကိုေတြ႔ရင္ ကားေပၚမွ အျမန္ဆင္းေျပးေလ့ရွိပါတယ္တဲ့။ ၾသ ေဆးေက်ာင္းသား ေတြလဲ ပုထုဇဥ္ေတြပဲေလ။
Anatomy ဘာသာရပ္မွာအေသမွတ္ရတာေတြမ်ားတာေၾကာင့္ Anatomy က ဆရာၾကီး Dutt ကေတာင္
အေ၇းမၾကီးတဲ့အေၾကာင္းအရာေတြ ဥပမာအားျဖင့္ ကိုယ့္မိတ္ေဆြေတြရဲ့ အိမ္လိပ္စာ၊ဖုန္းနံပါတ္ စတာ ေတြကိုေခါင္းထဲမွာမွတ္မထားနဲ႕ မွတ္စုစာအုပ္မွာေရးထား။ လိုရင္ဖြင့္ၾကည့္လို႕ရတာပဲ။ ေခါင္းထဲမွာေတာ့
မွတ္စရာမ်ားထဲ့ Anatomy ဘာသာရပ္ေတြမွတ္ထားလို႕ၾသ၀ါဒေပးဖူးပါတယ္။
Anatomy ဘာသာရပ္မွာ mnemonics ေခၚတဲ့မွတ္ရလြယ္ေစတဲ့ ကဗ်ာ လို မ်ိဳးေတြ တီထြင္ျပီး မွတ္ေလ့ ရွိပါတယ္။ ဥပမာ က်မတို႕ရဲ့ Renowned Rector U Ba Than က လက္ေကါက္၀တ္မွာရွိတဲ့ အရိုးငယ္ ေလး ၈ ခုရဲ့နံမည္အစီအစဥ္ကိုမွတ္မိေစရန္ She Looks Too Proud Try To Catch Her. လို႕စာစီ ကုန္းခဲ့ပါတယ္။ က်မအခုအခ်ိန္မွာ စာသားသာမွတ္မိျပီး အရိုးေတြရဲ့ နံမည္ ေတာ့လံုး၀အစေဖၚလို႕မရေတာ့ပါဘူး။
Anatomy dissection အတြက္ မိမိႏွစ္သက္ရာသူငယ္ခ်င္း ၅ ဦးဆီစုရပါတယ္။ Body တစ္ခုကို အဖြဲ႕
ႏွစ္ဖြဲ႕ခြဲစိပ္ရပါတယ္။ ဘာျဖစ္လို႕လဲဆိုေတာ့ က်မတို႕ရဲ့ခႏၶာကိုယ္ကို အလယ္္ကေနျဖတ္လိုက္မယ္ဆိုရင္
ကိုယ္တြင္းအဂၤါေတြကလြဲရင္ ၂ ဖက္စလံုးတူညီေနပါတယ္။ (Symmetry) ။ မွတ္မွတ္ရရ က်မတို႕ ႏွစ္ဖြဲ႕လံုး မွာမိန္းခေလးၾကီး ၁၀ ေယာက္ပါ။ ပထမဦးဆံုး upper limb ေခၚတဲ့ လက္ ကိုစခြဲရပါတယ္။ က်မတို႕အဖြဲ႕ရဲ့ demonstrator က ဆရာဦးမင္းသန္းထြန္းပါ။ ထူးဆန္းစြာ နံမည္မမွတ္မိတဲ့ က်မ ဆရာ့နံမည္ ကို ေတာ့ အမွတ္ရေနပါတယ္။ ဆရာ့နံမည္က အမ်ားနဲ႕မတူလို႕လား ? ဒါမွ မဟုတ္ ဆရာက က်မေတြ႕ဘူး တဲ့ဆရာေတြထဲမွာထူးျခားေနလို႕လား ? ဆရာက အလြန္သေဘာေကာင္းပါတယ္။ Anatomy dissection
စလုပ္ခါစ ဘာမွမသိတဲ့ ေ၇ာင္လည္လည္ က်မတို႕ကိုဆရာကစိတ္ရွည္ရွည္နဲ႕ရွင္းျပပါတယ္။ ဒါေပမဲ့
Bursa ဆိုတဲ့ စကားလံုးကိုဘယ္လိုမွရွင္းလို႕မရတာနဲ႕ ဆရာ့ခမ်ာ ပိတ္စေလးနဲ႕ Bursa ပံုသ႑န္ ခ်ဳပ္
ျပီးရွင္းျပရွာပါတယ္။ က်မတို႕အဖြဲ႕ထဲက Sophie ဘယ္ကဘယ္လိုဆရာ့အိမ္လိပ္စာရလားလဲ မသိဘူး
ဆရားအိမ္သြားလည္ဖို႕ ေျပာတာနဲ႕ က်မတို႕သူငယ္ခ်င္းေတြ (ဘယ္သူေတြ ပါလဲ မမွတ္မိ ေတာ့ပါ) ဆရာ့အိမ္ေ၇ာက္သြားၾကပါတယ္။ ဆရာလဲအံၾသသင့္ျပီး ေပၚေတာ္ေတာ္က်မတို႕ကိုၾကိဳဆိုရွာ ပါတယ္။
က်မတို႕ေတြလုပ္တဲ့ dissection က ကိုယ္ခႏၶာမွာလို မျမင္မေတြ႔ရတာ မ်ား ပါတယ္။ တခါတရံ ရွာေဖြရမယ့္ အေရးၾကီးတဲ့ ေသြးေၾကာေတြ၊နပ္ေၾကာေတြေတာင္ ျဖတ္မိသြား ျပီး ဘယ္ေ၇ာက္ ေနမွန္း ေတာင္မသိ္ျဖစ္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ၊စာအုပ္မွာပါသလိုမ်ိဳး (ကိုယ္ခႏၶာမွာလို) ျမင္ေတြ႕ရေအာင္ dissection လုပ္ထားတဲ့ ဆရာဦးသိန္းေအာင္ဆီ အဖြဲ႕လိုက္သြားၿကည့္ရပါတယ္။ ဆရာ့အခန္းေရာက္တာ
နဲ႕ ဆရာက လက္ပတ္နာရီကို သူ႕နာရီနဲ႔ အခ်ိန္တိုက္ခိုင္းပါတယ္။ ျပီး အခုအခ်ိန္ကစျပီး နာရီ၀က္ တိတိေျပာမွာျဖစ္တဲ့အေၾကာင္း၊ Cunningham`s manual practical anatomy edition 3 ဆိုရင္ စာမ်က္ႏွာ ဘယ္ေလာက္၊ အေပၚဆံုး စာေၾကာင္းကေရရင္ စာေၾကာင္း ဘယ္ေလာက္၊ ေအာက္ဆံုး စာေၾကာင္းကေရရင္စာေၾကာင္း ဘယ္ေလာက္ မွာ၊ edition 2 ဆိုရင္ စာမ်က္ႏွာ ဘယ္ေလာက္၊ အေပၚဆံုးစာေၾကာင္းကေရရင္ စာေၾကာင္းဘယ္ေလာက္၊ ေအာက္ဆံုးစာေၾကာင္းကေရရင္ စာေၾကာင္း ဘယ္ေလာက္မွာ၊ေရးထားေၾကာင္းေျပာပါတယ္။ စာအုပ္ထဲမွာေတာ့ ေသြးလႊတ္ေၾကာေတြကိုေဆးထိုး ထားလို႕နီေနေၾကာင္း သူ႕ dissection မွာေတာ့ေဆးမရွိလို႕မထိုးရလို႕ မနီေၾကာင္းေျပာျပီး၊သူ႕ dissection ထဲဲက ေသြးေၾကာေတြ၊နပ္ေၾကာေတြ၊ၾကြက္သားေတြကိုတစ္ခုခ်င္းကိုင္တြယ္ျပပါတယ္။ အားလံုးျပီးတဲ့အခါ နာရီျပန္ၾကည့္ခိုင္း ပါတယ္။ ဆရာေျပာတဲ့အတိုင္း မိစ္ ၃၀ တိတိပါ။ ဒီထက္အံၾသဖို႕ေကာင္းတာက ေနာက္အဖြဲ႕ေတြနဲ႕ေနာက္ထပ္သြားနားေထာင္လဲ (၏ သည္ ) မလြဲပဲ အဖြဲ႕တိုင္းကို တထပ္တည္း ေျပာျပတာပါပဲ။ အခုေခတ္ေပၚတဲ့ stereocasette ကိုထပ္ခါတလဲလဲဖြင့္နားေထာင္ရသလိုပါပဲ။
Head and neck dissection မွာ ဦးေခါင္းခြန္ကိုအလယ္ကေန လႊနဲ႕ျဖတ္ရပါတယ္။ လႊနဲ႕ျဖတ္ေနရင္း
လႊသံက ဦးေခါင္းခြံကိုျဖတ္တဲ့အသံကေန က်ီက်ီနဲ႕အသံေျပာင္းသြားပါတယ္။ ဘာကိုျဖတ္မိ ေနသလဲ မသိဘူး။ ဒီေနရာမွာလဲ soft tissues ေတြပဲရွိပါတယ္လို႕။ လားလား လက္စသတ္ေတာ့ အေလာင္း မွာ ထဲ့ေပးလိုက္တဲ့ မတ္ေစ့ကိုျဖတ္မိေနတာကိုး။ က်မတို႕ dissection ခန္းမွာ အဖြဲ႕ ၅ ဖြဲ႕ရွိပါတယ္။က်မတို႕
အဖြဲ႕တစ္ခုထဲမွာ ကတိုးခ ပါလာတာပါ။ သူမ်ားေတြနဲ႕ထူးဆန္းေနတာေၾကာင့္ က်န္တဲ့အဖြဲ႕ေတြက က်မတို႕ မတ္ေစ့ကိုလာလာၾကည့္ၾကပါတယ္။ အေဆာင္မွာေနတဲ့ သူငယ္ခ်င္း ၂ ေယာက္ က မတ္ေစ့ေလး ကိုပဲၾကီးေလွာ္သြား၀ယ္စားမယ္ဆိုျပီးယူသြားပါတယ္။ (အဲ့ဒီတံုးက ပဲၾကီးေလွာ္ တစ္မတ္ဖိုး ဆို အမ်ားၾကီး ရပါတယ္ ပံုျပင္မဟုတ္ပါ)။ သူတို႕က precaution ယူတဲ့အေနနဲ႕ မတ္ေစ့ေလးကို ေက်ာင္းက စာအုပ္ ဆိုင္မွာအရင္ ပိုက္ဆံခ်င္းလဲျပီးမွ ပဲေလွာ္သြား၀ယ္ၾကတာ။ ပဲေလွာ္၀ယ္ျပီး dissection ခန္းကို ယူလာ စားၾကတယ္။ က်မသိသေလာက္ေတာ့ သူတို႕၂ေယာက္ ပဲစားၾကျပီးက်န္တဲ့သူေတြ မစားျဖစ္ၾကဘူး။ ေနာက္ေန႕ေရာက္ေတာ့ ညကအေဆာင္မွာ သူတို႕ႏွစ္ေယာက္လံုးကို ေျခေထာက္ လာ ဆြဲျပီးသူ႕မတ္ေစ့ျပန္ေပးဖို႕အိပ္မက္မက္တယ္တဲ့။ စိတ္ဆြဲလို႕လား။ တကယ္ဘဲလားဆိုတာေတာ့ မေျပာ တတ္ပါ။
Anatomy dissection မွာမွတ္မိေနေသးတဲ့ ဆရာတစ္ေယာက္ကေတာ့ ဆရာဦးေက်ာ္၀င္းပါ။ Anatomy ဘာသာရပ္မွာ ဖတ္ရတာေတြ၊ မွတ္ရတာေတြမ်ားလွတာေၾကာင့္ေရာ္၊ကိုယ္တိုင္ဖတ္ရတာထက္၊ တတ္တဲ့ သူကျပန္ရွင္းျပတာက ပိုမွတ္မိတာမို႕ ေက်ာင္းသားေတြဟာ စာသင္ျပတတ္တဲ့ demonstrators ေတြရဲ့ lecture ေတြကိုလိုက္တက္ေလ့ရွိပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕demonstrators ေတြက postgrad တက္ဖို႕စာက်က္ ေနၾက တာေၾကာင့္ သူတို႕က်က္ထားတာကိုျပန္ေႏႊးတဲ့အေနနဲ႕စာျပန္ သင္ၾကပါတယ္။ တစ္ခ်ိဳ႕ေက်ာင္းသားေတြဆို Anatomy dissection ေတာင္မလုပ္ေတာ့ပဲ demonstrators ေတြရဲ့ lecture ေတြကို
သာတတ္ၾကတာေၾကာင့္ demonstrators ေတြ lecture မေပးရဘူးဆိုတဲ့ အမိန္႕ထြက္လာပါတယ္။ ဒါေပမဲ့
ဆရာဦးေက်ာ္၀င္းကေတာ့ သူ႕ေက်ာင္းသားေတြကို ဆက္လက္ သင္တံုးပါပဲ။ အဲ့ဒါကို မေက်နပ္တဲ့ က်န္
အဖြဲ႕က ေက်ာင္းသားေတြက ဆရာၾကီး Dutt ကိုသြားတိုင္ၾကေတာ့ ဆရာၾကီးက ငါလဲသူ႕ကိုေျပာလို႕
မရဘူး။ သူ႕မွာက teaching centre ပါလာတာတဲ့။
ေနာက္မွတ္မိတာကေတာ့ Reference text book Gray`s anatomy မွာ လူအမ်ားစုမွာေတြ႕ရတဲ့
အေနအထားေတြကိုစာလံုးၾကီးေတြနဲ႕အေပၚ text မွာေရးသားထားျပီး၊ လူနည္းစုမွာ ထူးထူးဆန္းဆန္းေတြ႕ရတတ္တာေတြကိုေအာက္ေျခမွာ စာလံုးအေသးေလးနဲ႕ေ၇းပါတယ္။ ဥပမာ လူအမ်ားစုမွာ ႏွလံုးေတြ၊အူအတက္ေတြက ညာဘက္မွာရွိေပမဲ့။ အလြန္ရွားပါးေသာသူေတြမွာ ဘယ္ဘက္ျခမ္းမွာရွိတတ္ပါတယ္။ ဒီလို ရွိတတ္တာကိုသိေနတဲ့ ဆရာ၀န္းတစ္ဦးဟာ ဘယ္ဘက္မွာရွိတဲ့အူအတက္ေပါက္ေရာဂါသည္ကို ဘယ္ဘက္မွာရွိေနတဲ့သူရဲ့ႏွလံုးခုန္သံကိုနားေထာင္ျခင္းျဖင့္သိျပီး အသက္ကယ္နိုင္ခဲ့ တယ္ဆိုတာ မွတ္သားဖူးပါတယ္။ က်မနဲ႕ ဘဟန္ကေတာ့ အဲ့ဒါေတြကို လိုက္ဖတ္ျပီးေအးေအးမေနပဲ ၊သူငယ္ခ်င္းေတြကို လိုက္ေမးျပီး ၊ျငင္းၾက ပါတယ္။ မဖတ္မိတဲ့ သူငယ္ခ်င္းေတြကို စာအုပ္ျပျပီး အနိုင္ယူၾကတာပါ။ စာေမးပြဲမွာ ေတြ႕ေလ့ရွိတဲ့ Anatomy ကို မမွတ္မိပဲ ရွားပါးတဲ့ Anatomy ေတြကိုသာ မွတ္မိရင္ေတာ့ စာေမးပြဲက်မွာအေသအခ်ာပါပဲ။ ဆရာ၀န္ဘ၀မွာလည္း အမ်ားဆံုးေတြ႕ရမွာက လူမ်ားစု မွာေတြ႕ရတဲ့ anatomy ေတြပဲေလ။
No comments:
Post a Comment